Sunday, July 29

memasak?

okay, memasak. terus terang aku cakap, aku ni takdela pandai sangat pon masak2 ni. tak pandai masak la tu kan. takat masak nasi, goreng telur, masak air, tukang kacau kuali, masak nasi goreng aku sendiri makan, itu memang terer lah.  ini kalau suruh masak sambal udang ke sambal ikan ke lemak cili padi ke err, baek beli dekat luar je kot.


 unless lah kalau ade instructor like ibu ke ayah ke akak ke suroh buat ape, masukkan ape, kemudian buat ape, insya allah lah berjaya masakan aku tu. sebulan lepas tu kalau suroh masak bende yang same memang tak la kan. mane pernah ingat nak masuk bawang merah brape biji, cili padi berape ulas, sume tu. ok teruk kann anak dara tak reti masak.


then satu hari ni, balek rumah, ibu tunjuk satu bende baru yang die baru beli. guess what? collection of buku memasak. selame ni ibu tak penah kot beli buku buku macam ni. mak ai banyak gile bukunye. nak ape semue ade. nasi, ikan, sup, kuih muih, kek, mee, kueytiaw,  sambal sambal sume tu, goreng goreng, semue lah. aku rase membazir je beli semue tu, baek beli mende laen. bukannye rajin sangat pon nak belek belek cari resepi, google je pon bole. takpon pegi tengok dekat youtube tu cane nak masak, kan sonang.


ibu kate senang nanti aku nak masak kalau ibu suruh. ok ibu, ok. sebenanye nak je masak tapi tak reti, jadi end up dengan takpayah memasak. jadi,dengan adenye buku itu, kene lah rajin rajin ke dapur. eh tapi main reason kenape ibu beli buku tu adelah untuk kegunaan bersame ye, bukan untuk aku je ._.  kot tau mak mentua aku ni habeslah kene reject :3. eleh itu pon nak reject? jangan terkejut nanti kot kot jadi chef ke kan manelah tau ok mengarut ape ni. dah dah. 

thats why i love to go to dapur and spent my time there :)

good luck nad.



No comments:

Post a Comment