Friday, March 2

awaken

assalamualaikum. dekat tempat kerja ade sorang kawan aku ni. Ariff Shah namenye. aweksnya Alia Shahirah. awww. so suwit kan name. macam kembar je. we called him panjang as he is very tall and bile die berjalan macam tengkorak bergerak(tetibe teringat afiq adzrin.haha). die ni nampak kasar tapi dalam hati ada taman. muka macam pengganas US sumpah tak tipu. ok, bukan nak citer pasal muka die, tinggi ke rendah ape. tapi bende lain.


satu hari ni, tengah tengah aku busy mengcheck stok, tibe tibe die panggil aku.

"eh juli, (ini aku taktau kenape die panggil aku juli) sini jap"

aku sumpah malas nak layan sebab time check stok memang kene buat betol betol takut tersalah kire then kene marah dengan akak garang. last last die datang sendiri. tiba tiba tanye

"dulu kau sekolah asrama kan? tanya sikit boleh?"

ok, akupon iyekan aje

"dulu pagi pagi, sembahyang subuh berjemaah tak?"

aku pon citerla pagi pagi sembahyang subuh cane. kalau bangun lambat memang tak la nak sembahyang jemaah kan. lewat gate lagi. lagi lagi dah form 5.(ok, aku teruk. pagi pagi memang satu dorm bangun lambat =,=' . i mean ili, farah, aku, wana). then, dia cakap

"ouh, mesti seronok kan. ok la tu. at least kau sembahyang. tengok aku. pagi pagi mane sempat nak sembahyang. bangun pon, terus mandi, breakfast pergi sekolah. kalau sempat tu, aku sembahyangla kejap. kalau tak, memang aku biar je la. aku ni jahat tau tak. yela, duduk pon kelas hujung. budak nakal la katekan. belajar pon bodoh. "

ok. dalam hati aku, 'apesal die ni touching tibe tibe'. die sambung lagi

"semalam aku tiba tiba terdengar ceramah dalam kereta. ustaz tu kate, kekuatan orang islam tu boleh tengok mase die sembahyang subuh berjemaah. yela. bangun pagi pon susah, ni nak sembahyang subuh berjemaah. lagila."

aku terdiam. ok, terkejut jugak sebenarnye sebab tak sangka dia nak cakap pasal benda ni dengan aku. u know, die ni jenis maen maen, kau marah die pon boleh gelak gelak lagi.


dah lame sangat tak solat subuh berjemaah. masjid depan rumah je. sembahyang subuh berjemaah kat masjid depan rumah tu pon time time bulan puasa je pergi. kadang kadang subuh gajah. sembahyang subuh pagi pagi menguap je manjang. dalam kepala otak pikir lepas ni sambung tidur balik. susah nak khusyuk. haih. masalahnye dah habes sekolah dah pon. nak sembahyang jemaah pagi pagi pon susah. how to do?bersyukurnya tak jadi macam panjang tu. solat tinggal tinggal je. tapi aku respect la die sebab die kate "aku insafla". semoga Allah tolong kau. aku jugak.


sabda Rasulullah s.a.w:
"barangsiapa melakukan solat isyak dengan berjemaah, maka seolah melakukan solat separuh malam. Dan barangsiapa melakukan solat subuh dengan berjemaah maka seolah melakukan solat semalam suntuk" 

tak dapat sembahyang berjemaah, try to solat dengan lebih khusyuk melawan setan setan yang bergayut kat mata suruh tidur pon Allah still nampak kan.

terima kasih lah ye panjang. kau ingatkan aku yang pelupa ni. sama sama lah ye. 

No comments:

Post a Comment