Monday, March 5

bad day

harini aku taktau lah kenapa. pagi pagi before pergi kerja, merajuk dengan akak and kezen aku. tak hantar aku pergi kerja. agakla. ahad kot. takpenah2 pergi keje time weekend naek lrt. biasanye ayah je hantar. tapi ayah dengan ibu balik kampung, so tinggal aku dengan kakak aku je dekat rumah. alang alang tu,  ajak lah kezen skali tidur. memeriahkan rumah. malam tu aku dah pesan awal awal mintak tolong hantar pergi kerja sebab taknak naek lrt. fine la. pagi tadi aku kejut sume taknak bangun. ok, aku dengan bersangka baiknya, "takpayahla menyusahkan orang", pergilah kerja sorang sorang jalan kaki naik lrt. breakfast pon tak. merajuk sorang sorang. akak aku cakap ape ntah tadi, malas nak dengar terus keluar rumah.


otw nak pergi kerja, kena la lalu rumah cina cina yang membela anjing. ini memang aku lemah betul la. jangan la menyalak nyalak dekat aku even die duduk dalam rumah pon. pergh, lemah semangat dengar. berdebar debar jantung. even muke comel macam hush puppies pon. tengah tengah jalan tu, tiba tiba nampak ade anjing terlepas merayau rayau di pagi hari. hadoi. lagila. aku ape lagi. sanggup patah balik, ikut lorong lain yang jauh dan membuang masa. daripada aku exercise lari kene kejar anjing baik aku patah balik. mamat cina luar rumah tu pon pelik tengok aku. biarlah. ade aku kesah.


sampai je lrt, tren dah lalu. ya Allah, sabar je lah. dalam hati, "kalaulah bukan sebab anjing tu...". tapi aku tau takbaik cakap macam tu. so kenelah tunggu lagi 15 minit. dahla dah lambat. memang Allah je paham ape perasaan aku time tu. text mun. bolela gelak gelak menceriakan mood. tengs :)


ok.tak habes lagi. time kerja, manager jumpa aku. kertas interview nak buat pass kene reject. sebab, background gambar pasport kene kaler biru. aku punye kaler putih. ya Allah. die tak tau betapa susahnya aku nak buat gamba tu, sanggup tak makan time rehat, pegi jalan jauh jauh, lintas jalan besar bagai tengah tengah panas tu sorang sorang, tibe tibe kene reject? sabar je lah kak oi. ok, aku sorang je paham ape bende interview tu. takpaham takpe. dah nak behenti kerja kot. takpayah nak buat pass sangatlah. jusco gedik.


dan harini bosan macam biasa. takde sale. so aku menghabiskan mase maen crossword puzzle di celah celah baju. jadi aku diam sorang sorang maen mende alah tu takde orang nak kacau. bagoslah. ada akak tu cakap, "ini, kalau manager nampak ni, memang sedaplah kene". biarlah kak. tak kesah pon. nak pecat pon takpe. ala bukan selalu. minggu depan baru start busy, dah ade sale.


and, semoga Allah berkati apa yang aku buat harini. bukan memutuskan ikatan, tapi menyambungkan persahabatan. memang pahit. tapi takpe. nanti akan rasa manisnya. tak semua kita suka tu, baik untuk kita kan. and tak semua kita taksuka tu, buruk untuk kita. dalam Quran pon ade sebut kan. mesti ade hikmah untuk aku, and untuk kau jugak. insya allah. kawan pon takde beza manenye kite. same je.

oklah. itu aja. such a long entry.

No comments:

Post a Comment